Beschikt whatsapper over voldoende grammaticakennis?

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Over het taalgebruik van jongeren – en de ontwikkeling hiervan – kun je zo je twijfels hebben. Elma Blom, taalkundige aan de Universiteit Utrecht, denkt op basis van de resultaten van een experiment onder jongeren van 10-13 jaar, dat de kennis van de grammatica van een gemiddelde whatsapper niet slecht is. Integendeel zelfs…

Ze laten veel weg en gebruiken afkortingen. Thx bro 4 helpn met mn hwk heb ‘n 8 chill! is zo’n whatsappbericht waarmee jongeren onderling communiceren. Zorgwekkende taalontwikkeling? Elma Blom: “Integendeel. Kinderen die op zinsniveau in een whatsappbericht meer woorden weglaten, scoren beter op grammaticatoetsen.” Blom kwam zinnen als hierboven, waarin een goede vriend bedankt wordt voor zijn hulp bij het huiswerk, wat een 8 tot gevolg had, geregeld tegen in haar onderzoek naar het zogenoemde ’textese’. “Textese heeft betrekking op woord- en zinsniveau. Een voorbeeld van inkorten op woordniveau is ‘w8’ voor ‘wacht’. Op zinsniveau laten jongeren die textese gebruiken hele woorden weg. Wij hebben in ons onderzoek naar dat laatste aspect gekeken. En geconcludeerd dat meer weglatingen tot betere scores op grammaticatoetsen leiden.”

Experiment
Het onderzoek kende verschillende experimenten. De 55 deelnemende jongeren kregen op een smartphone bijvoorbeeld berichtjes van de onderzoekers binnen. Daar reageerden ze op hun eigen manier op. De onderzoekers analyseerden de teksten van de jongeren, en namen een grammaticatest bij hen af. “Ook hebben sommigen ons een kijkje gegeven in hun eigen whatsapp-conversaties. Zulke berichtjes hebben we eveneens geanalyseerd.” Een verklaring voor de opmerkelijke resultaten van Bloms onderzoek, verschenen in PLOSone, is niet met alle zekerheid te geven. Feit is in elk geval dat volwassenen zich geen zorgen hoeven te maken over de grammaticale vaardigheden van jongeren die berichten schrijven met ogenschijnlijk gehalveerde zinnen. “Het is heel goed mogelijk dat juist de jongeren die goede kennis van de grammatica hebben, in staat zijn om zinnen zo veel mogelijk in te korten.”

Bron: Universiteit Utrecht/uu.nl

 

Cookieinstellingen