Waardering Utrechts openbaar vervoer blijft stijgen

Foto: Roel Hemkes, Wikimedia, CC BY 2.0

Reizigers waarderen het openbaar vervoer in de provincie Utrecht steeds beter. Net als in de vorige jaren was er over 2016 een hoger rapportcijfer. Gemiddeld komt de waardering uit op 7,6. Opmerkelijk is vooral de gestegen waardering van de tram. Met een 7,7 staat de Utrechtse regionale tram na de RET in Rotterdam daarmee op de tweede plaats in Nederland.

Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2016, het jaarlijkse onderzoek van kenniscentrum CROW-KpVV dat onder ruim 82.000 reizigers is gehouden. Het Utrechtse openbaar vervoer zit met een rapportcijfer van 7,6 op het landelijk gemiddelde.

Net als in de rest van het land te zien is, valt op dat ook in de provincie Utrecht de waardering van het openbaar vervoer in het afgelopen jaar over vrijwel de gehele linie is toegenomen. Zo geven de reizigers een hoger rapportcijfer voor het betalen met de OV-chipkaart. Het cijfer voor het streekvervoer van U-OV is gestegen van 7,5 in 2015 naar een 7,6. De stadsdienst van U-OV werd eveneens beter gewaardeerd. Het rapportcijfer steeg hier van 7,4 in 2015 naar een 7,5. Reizigers hebben een beter cijfer afgegeven voor tal van aspecten, variƫrend van het op tijd rijden tot de reisinformatie in de bussen.

Opvallend is dat de Utrechtse tram voor het derde jaar op een rij beter scoort. Het rapportcijfer is sinds 2013 gestegen van een 7,3 naar 7,7. De reiziger was afgelopen jaar vooral meer tevreden over de zitplaatsen, de frequentie, het tarief en de overstaptijden.

De OV-Klantenbarometer 2016 bevat ook de rapportcijfers over de streekdienst en de stadsdienst Amersfoort die vorig jaar nog door Connexxion werd gereden. De algemene beoordeling van de streekdienst was 7,5, hetzelfde cijfer als het jaar daarvoor. De waardering van de stadsdienst Amersfoort is iets lager uitgevallen en ging van een 7,5 in 2015 naar een 7,4.

Cookieinstellingen