Studententeams ontwikkelen games voor bedrijven

Foto: CC0 Public Domain

UTRECHT – Tussen februari en juni 2015 hebben vijf studententeams van de Universiteit Utrecht een waaier aan games ontwikkeld voor bedrijven en andere opdrachtgevers. Alle opdrachtgevers zijn zeer tevreden over de resultaten, en de studenten geven aan veel geleerd te hebben.

Een team heeft een game ontwikkeld voor de Landelijke Huisartsen Vereniging die huisartsen leert hun praktijk te beheren. Een ander team heeft een realistische simulatie van een ship-to-shore (container) kraan voor EyeConcept. De simulatie wordt aangestuurd door de Programmable Logic Controller, die ook in het echt kranen aanstuurt. De simulatie kan worden gebruikt om operators en monteurs te trainen.

Om families bewust te maken van energieverbruik van apparaten in huis is een game ontwikkeld die suggesties doet voor energiebesparing, door familieleden mini-games te laten spelen. Ook wordt over een periode het energieverbruik bijgehouden.
Het Communicate!-project, gefinancierd door het Utrecht Onderwijs Stimuleringsfonds, ontwikkelt een serious game die psychologie-, farmacie-, geneeskunde-, en diergeneeskundestudenten traint op communicatievaardigheden. De voornaamste bijdrage van het team waren het realistisch modelleren van emoties van de game-karakters, en de gebruikersvriendelijkheid van de serious game zelf. Een vijfde team heeft gewerkt aan een game voor de game studio Gamious uit Amsterdam.

In het Game Software Project werken studenten in teams om games te ontwikkelen voor (vaak externe) opdrachtgevers. De teams zijn zelfredzaam: ze zijn verantwoordelijk voor hun eigen projectmanagement. Het is de afsluitende opdracht voor hun bachelorsdiploma. De organisatie van het Game Software Project wordt uitgevoerd door het Projectbureau. Dit vindt opdrachtgevers, en bereid met hen de opdrachten voor.

Meer informatie: www.softwaregameprojecten.nl

Cookieinstellingen