HBO-onderwijs stapt over van kennisverbreding naar onderzoekend vermogen

Foto: CC0-Public Domain

UTRECHT – In veel beroepstakken gaan de ontwikkelingen zo snel dat de kennis van vandaag morgen alweer achterhaald is. Voor aankomende professionals is het daarom zaak om met een kritische houding en onderzoekend vermogen deze kennis op peil te houden en van waarde te laten blijven. 

Niemand weet wat hij over vijf of tien jaar moet weten om goed te kunnen functioneren als professional. Veranderingen treden steeds sneller op, ook binnen het onderwijs. Vanaf het moment dat een student zijn diploma in ontvangst neemt, is de opgedane kennis al verouderd. Dat betekent dat niet langer het verbreden en verdiepen van kennis het belangrijkste is, maar het aanleren van ‘onderzoekend vermogen’: studenten moeten competent zijn om zelf relevante kennis te zoeken en inzichten te ontwikkelen, zodat ze uitdagingen in hun beroepspraktijk goed aankunnen. Kortom: onderzoek speelt een steeds grotere rol in het onderwijs. De Faculteit Economie en Management (FEM) van Hogeschool Utrecht (HU) wil studenten zo vroeg mogelijk bewustmaken van het belang van onderzoek, speciaal het toegepast marktonderzoek. Het is juist dit onderzoek dat hen gedurende de gehele professionele carrière helpt om gefundeerde marketingbeslissingen te nemen.

Leren: een leven lang

De belangrijke rol van onderzoek in het hbo is opgenomen in de tien generieke HBO-kwalificaties van de Commissie Franssen (2001) en vastgelegd in het Landelijk Beroeps- en Competentieprofiel. Binnen Hogeschool Utrecht wordt onderzoek benaderd vanuit een ruimere context, namelijk in het kader van de driehoek onderwijs – beroepspraktijk – onderzoek. Deze driehoek is leidend in het onderwijs op de HU. Ook voor studenten is het belang van onderzoek voor onderwijs en beroepspraktijk duidelijk. Door de snel veranderende omgeving weten studenten dat ze hun hele leven door moeten leren om de veranderingen bij te benen. Er is hen dus alles aangelegen na het behalen van hun diploma de beroepspraktijk in te gaan met vaardigheden en een houding waar ze nog lang profijt van zullen hebben. Dat onderzoekend vermogen krijg je als hbo-student door open, nieuwsgierig en kritisch te zijn en te blijven, en door je bij alles af te vragen: waarom is dat zo, kan dat niet beter?

Kansen en valkuilen

Dat zowel de FEM als haar studenten wil investeren in het ontwikkelen van een kritische blik en onderzoekend vermogen, wordt wel aangetoond door het Junior Marketing Insights Event (Junior MIE). Dit event is drie jaar geleden geïnitieerd door de FEM en wordt georganiseerd in samenwerking met Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Windesheim, MOA en NIMA. Maar ook samen met studenten. SV Forum, de studievereniging van de FEM, is al vanaf de eerste editie betrokken bij de organisatie, programmering en uitvoering. Junior MIE vond dit jaar plaats op 12 maart. Voor Junior MIE worden de meest spraakmakende sprekers van het MIE uitgenodigd. Op Junior MIE kunnen de sprekers hun bevindingen en inzichten presenteren voor een publiek van zes- tot zevenhonderd studenten. Zo komen ze in aanraking met hun toekomstige beroepenveld en leren ze de kritische blik ontwikkelen die zo onmisbaar is op de arbeidsmarkt van morgen.
Hoe verzamel je informatie die noodzakelijk is om op marketingniveau een adequate beslissing te kunnen nemen? Wat is, bij uiteenlopende projecten, de beste marketingstrategie? Wat zijn de kansen en valkuilen bij het gebruik van big data in marktanalyse? Het is voor studenten zeer interessant om kennis te nemen van (mogelijke) antwoorden op deze vragen. Veel belangrijker is het nog dat zij als toekomstige professionals het belang van vragen stellen inzien, en leren hoe ze later zelf antwoorden op die vragen kunnen geven.

Reacties op Junior MIE

Anita Cox, senior researcher lectoraat marketing, marktonderzoek & innovatie en hogeschooldocent Marktonderzoek: “Als initiator, medeorganisator en sponsor van Junior MIE zijn we bij de FEM heel erg blij dat onze studenten, die zich hebben verenigd in SV Forum, zo actief betrokken zijn bij de organisatie en programmering van Junior MIE. Als University of Applied Sciences willen we het allernieuwste en allerbeste op het gebied van marketing en onderzoek via top cases toegankelijk maken voor alle aankomende professionals. Daar hebben onze studenten baat bij maar ook de beroepspraktijk, want investeren in onderwijs is investeren in je eigen toekomst, in je toekomstige opdrachtgevers of ook je jongste werknemers.”

Alexander Wijninga, student HU, ondernemer en zaalvoorzitter Junior MIE 2014: “Binnen de opleidingen op de Faculteit Economie en Management wordt veel aandacht besteed aan onderzoek en de praktische toepassingen daarvan, zoals marktonderzoek. Dat is onmisbaar voor iedere hbo’er die in het bedrijfsleven opereert. Voor mij was de Junior MIE niet alleen een erg gezellig en leerzaam evenement maar ik heb er ook veel marketing insights en inzichten over ondernemerschap opgedaan. Die hebben zeker bijgedragen aan het huidige en toekomstige succes van mijn bedrijf The Next Network.”

Dit artikel verscheen eerder in Clou nr. 72, april 2015

Cookieinstellingen