Utrechtse musea verhogen waarde voor de stad

Het Museumkwartier
Het Museumkwartier
Foto: utrecht.nieuws.nl

De Utrechtse musea draaiden in 2016 opnieuw een topjaar en ontvingen 1,2 miljoen bezoekers. Naast de bestedingen in het museum besteedden bezoekers ruim 40 miljoen euro in de stad. De groeicijfers zetten komende jaren door en daarom hebben de zeven Utrechtse musea een gezamenlijke visie ontwikkeld om in samenwerking met partners in en buiten de stad te bouwen aan meer impact in de stad, aan maatschappelijk nut en economisch effect.

In ‘Waarde voor Utrecht’ dragen de musea hun gezamenlijke visie uit over de invulling van groei. Dit gaat niet alleen over bezoekersaantallen, maar bovenal over betekenis voor de stad en haar inwoners. De musea hebben een bepalende rol in de aantrekkelijke beleving van de stad, zowel voor bewoners, als voor bezoekers, toeristen en ondernemers. Op het gebied van de openbare ruimte in en rondom het museumkwartier, de economische kracht van de stad en de maatschappelijke versterking van de stad hebben de musea een stimulerende rol.

De musea willen een ontmoetingsplek zijn wat vraagt om gerichte investeringen in bereikbaarheid, vindbaarheid en aantrekkelijkheid van het Museumkwartier en de omgeving, samen met gemeente, ondernemers, horeca en bewoners.

Ook gaan de zeven musea meer partnerschappen aan en zoeken ze verbindingen met andere cultuuruitingen en met zakelijke en maatschappelijke relaties. Zo willen de musea de collecties openstellen voor zorginstellingen, zorgverzekeraars en maatschappelijke organisaties die werken aan programma’s die prikkelende beleving stimuleren en eenzaamheid bestrijden bij ouderen. De musea bouwen ook aan partnerschappen om meer buitenlandse bezoekers te trekken. Een museumbezoeker besteedt gemiddeld meer dan 6,5 keer zo veel geld in de stad als aan het museum. De musea zien kansen om met toerisme- en city marketingpartners kwaliteitstoeristen naar Utrecht te trekken voor een economische impuls voor ondernemers en horeca.

Ook gaan de musea concrete afspraken maken om op het gebied van educatie de programma’s om ‘leven lang leren’ uit te breiden, bijvoorbeeld naar groepen als expats en nieuwkomers.

Marco Grob van het Centraal Museum is de nieuwe voorzitter van het museumoverleg, hij neemt de hamer over van Monique Mourits (Universiteitsmuseum). Hij heeft met zijn collega-directieleden afgesproken hoe zij samen hands-on de taken kunnen oppakken. In dit verband wordt samengewerkt door Centraal Museum, nijntje museum, Domtoren, Het Spoorwegmuseum, Het Utrechts Archief, Museum Catharijneconvent, Museum Speelklok en het Universiteitsmuseum.

Cookieinstellingen